W dniu 9 maja 2025 roku w laboratoriach Wydziału Mechanicznego Politechniki Opolskiej odbyły się intensywne zajęcia warsztatowe w ramach inicjatywy „Opolskie szkolnictwo zawodowe – organizacja zajęć warsztatowych dla uczniów w laboratoriach szkół wyższych”. Wydarzenie zostało zrealizowane przy współpracy z firmą Almatur, Opolskim Centrum Edukacji oraz Politechniką Opolską.
W warsztatach udział wzięli uczniowie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Nysie oraz Zespołu Szkół Mechanicznych w Opolu. Zajęcia prowadzone były przez pracowników Katedry Mechatroniki Pojazdów i Maszyn: dr hab. inż. Rolanda Pawliczka oraz dr inż. Mariusza Grabę.
Tematyka zajęć koncentrowała się na praktycznych zagadnieniach z zakresu mechatroniki. Uczniowie poznali zasady pomiaru parametrów elektrycznych – prądu, napięcia oraz mocy odbiornika – na rzeczywistych układach. Pracując z nowoczesnym sprzętem pomiarowym, wykonywali także analizę sygnałów z czujników stosowanych m.in. w motoryzacji, wykorzystując mierniki i oscyloskopy. Ważnym elementem zajęć była również diagnostyka układów mechatronicznych przy użyciu specjalistycznego oprogramowania i interfejsów komunikacyjnych OBD – techniki powszechnie stosowanej w serwisach pojazdów.
Druga część warsztatów dotyczyła graficznego programowania systemów pomiarowych. Uczestnicy, posługując się graficznym językiem programowania, tworzyli schematy algorytmów i konfigurowali układy do pomiaru napięcia, poznając przy tym zasady działania kart pomiarowych i sposób ich wykorzystania w środowisku laboratoryjnym.
Trzecia część zajęć była poświęcona pracy z układem sterowania silnikiem krokowym. Uczniowie poznali zasadę działania napędu opartego na tym typie silnika, wykonywali obliczenia parametrów jego pracy dla zadanych warunków, a następnie programowali sterownik i weryfikowali poprawność działania całego układu.
Warsztaty cieszyły się dużym zainteresowaniem i aktywnością ze strony uczestników. Wszystkie zadania zostały zrealizowane z powodzeniem, a uczniowie zdobyli nowe, cenne doświadczenia praktyczne, które z pewnością wykorzystają w dalszym rozwoju zawodowym. Wydarzenie to jest doskonałym przykładem współpracy uczelni wyższej z sektorem edukacji zawodowej oraz skutecznego łączenia teorii z praktyką.




